JunnuTiimi Ukissa 2014

JUNNUTIIMI JUNIORIPURJEHTIJOIDEN ALUELEIRILLÄ JA KADETTISARJAN KISOISSA UPS REGATASSA 23.-26.7.2014

Teksti:  Nina Laine

KESKIVIIKKO 23.7.

Keskiviikkoaamu valkeni aurinkoisena, lämpimänä ja tyynenä. Edellisenä päivänä tuodut jollat odottivat jättipitkässä peräkärryssä purkamista Suukarin rannalla. Reippaasti aloitettiin lastin purkaminen ja hyvissä ajoin oli jollat saatu purettua. NPS:n coach Ville Kurjen autosta kerättiin mastot, puomit, purjeet sekä kaikki irtonainen köysineen ja aloitettiin jollien kokoaminen. Näppärästi saatiin jollat purjehduskuntoon ja leiri sai meidän puolesta alkaa.

Leirillä oli kuusi NPS kipparia ja kaiken kaikkiaan parikymmentä optimistijollaa. Leirillä oli mukana myös pari Zoom-jollaa ja pari Laseria. UPS:n coach Teppo Kuisma avasi leirin kymmeneltä aloituspalaverilla ja antoi tietoa leirin kulusta ja aikataulusta. SPV:n coach Jonas Krogell jatkoi teorialla, jonka jälkeen jollat rullattiin veteen ja päästiin jo vähän nousevaan tuuleen purjehtimaan. Tuuli pysyi laimeana, mutta tarttui kuitenkin purjeisiin niin, että saatiin harjoiteltua rataa.

Lounaslasagnet syötiin Pietarinkarilla Uudenkaupungin Pursiseuran Paviljongilla. Aurinko jatkoi porotustaan, kun rantakalliolla pidettiin palaveri päivän toisesta jaksosta. Kolmen jälkeen käännettiin keulat kohti Suukaria ja nostettiin jollat suuliin odottamaan seuraavaa päivän harjoituksia. Lopuksi käytiin läpi päivän oppeja ja fiiliksiä.

TORSTAI 24.7.

Tyynenä ja aurinkoisena aamuna rullattiin jollat ulos suulista. Leiriryhmä jaettiin kilpa- ja haastajaryhmiin. Päivän teemana oli kilparyhmällä mm. käännökset ilman peräsintä ja haastajat hioivat vendoja simulaattorilla. Ennen kuin päästiin vesille tarkastettiin ja trimmattiin vielä kaikkien purjeet. Päivä oli kuuma ja aurinkoinen, tuuli nousi juuri sen verran, että päästiin treenaamaan. Muutamalla juniorilla matka harjoitusalueelle Pietarinkarin kupeeseen kävi joutuisammin, kun jollia otettiin hinaukseen.

Lounaaksi Paviljongilla syötiin uunimakkaraa ja perunamuusia. Ruokailun jälkeen kipparit hävisivät joukolla jonnekin ja coachit löysivät porukan vilvoittelemasta virkistävästä vedestä.  Päivän päätteeksi kipparit hyppivät taas uimaan tai kaatoivat jollia saadakseen vilvoitusta paahteeseen. Jotkut koittivat kulkisiko jolla tuulen puutteessa nopeammin jos toinen potkisi perämoottorina. Teoriassa käytiin läpi mm. starttia ja väistämissääntöjä.

PERJANTAI 25.7.

Perjantaina helle jatkui, mutta tuuli nousi jonkin verran ja saatiin vähän parempaa menoa, kun harjoiteltiin kilparataa, lähtöjä ja muisteltiin lippuja koko porukalla. Lounas syötiin taas puolen päivän jälkeen ja tänään Paviljongissa oli tarjolla kinkkukiusausta nälkäisille kippareille. Päivän päätteeksi UPS:n coach Teppo kävi läpi sääntöjä ja lippuja lauantaista UPS Regattaa silmällä pitäen.

KISALAUANTAI 26.7.

Kisa-aamu valkeni aurinkoisena ja tyynenä. Optimisteja oli kadettisarjassa parikymmentä ja Zoomeja avoimessa kilpailussa kaksi. Kisamaksut kerättiin ja jollat laitettiin kisakuntoon. Kello 10.30 kipparikokouksessa Suukarissa käytiin läpi säännöt, ratamerkit sekä käytettävät liput. Sitten lähdettiin vesille Pietarinkarin eteen, jossa ratapoijuja järjestettiin jo valmiiksi. Lähtöveneenä optimisteilla ja zoomeilla oli purjevene ja ratamerkkeinä suuret keltaiset ja oranssit poijut. Zoomit starttasivat ensin kello 12.00 F -lipun laskiessa, joka oli myös Optimistien viiden minuutin lähtöaika D -viestilipulla. Rata kierrettiin kaksi kertaa ja sitä muutettiin jonkin verran lähtöjen välissä. Kahden lähdön jälkeen kilpailijat purjehtivat Pietarinkarille hakemaan makaronilaatikosta energiaa kahteen seuraavaan lähtöön.

Kilpailun jälkeen noin kello neljä purjehdittiin takaisin Suukarille nostamaan veneet ja pokkaamaan palkinnot. Matka sujui leppoisasti kaverin kanssa rupatellen myötäisessä, vettä tankaten tai vähän vauhdikkaammassa hinauksessa. NPS:n Elmeri Kurki sijoittui kisassa hienosti viidenneksi ja haastajajoukot Samu, Ville, Tomas, Elmeri ja Elias palkittiin tsemppareina. Palkintojenjaon jälkeen alkoi kuuden jollan purkaminen ja pakkaaminen kärryyn takaisin kotiinvietäväksi.

Alueleirillä koettiin monta hienoa hetkeä ja tavattiin mukavia kavereita. Opittiin paljon purjehduksesta, vedestä, ilmasta ja tuulesta. Säät suosivat tätä leiriä, koska Pietarinkarilla kerrottiin muutamana aikaisempana leirinä sataneen ja olleen koiranilma koko leirin ajan. Tuulta moni kaipasi enemmän, mutta onneksi kuitenkin perjantaina saimme välillä vähän enemmän voimaa purjeisiin. Regatta antoi arvokasta kisakokemusta sekä ensikertalaisille, että muutamissa kisoissa jo käyneille junioreille.

Kiitos Uudenkaupungin Purjehdusseuralle hienosti järjestetystä alueleiristä ja Regatasta!   HYVÄ NPS:n JUNNUTIIMI!! 🙂

© 2011 Naantalin Purjehdusseura ry webmaster (ÄT) nps.fi Suffusion theme by Sayontan Sinha